Tuesday, October 1, 2013

randomly pondering

istidraj...itu aku dengar tadi.
well, something to be ponder jugak sebab ade 2 nikmat yang Allah bagi kat atas muka bumi nih, satu sebab dalam bentuk istidraj, satu lagi sebab orang tu usaha.. aku takut selama nih Allah bagi nikmat kat aku dan kita semua sebagai istidraj, bukan sebab kita usaha. usaha sikit je, tapi hasil die melampau2, mungkin ada orang kata tu nasib dan kurniaNya...mungkin tiba masanya kita fikir pasal istidraj..now and then...

istidraj tu, adalah satu bentuk penghinaan...Allah hina manusia dengan memberi nikmat berbentuk istidraj, mintak jauh kita semua daripada nikmat sebegini ye,,astaghfirullahalazim..naudzubillah..

dalam beberapa hari nih, banyak yang aku nampak.
perangai sebenar manusia yang takdelah manusiawi sangat...

well, i tell you what, bila kita duk dalam krisis (contohnya sekarang nih, air) kita bukan dapat selesaikan krisis tu, malah kita tambah lagi krisis tu dengan ignorance yang at the same time shows the stupid part of yours.. tak malu? kekadang pagi2 buta lagi aku rasa nak bertukar jadi The Hulk kale Biru Hijau Kelabu tendang baldi mereka biar putih mata orang yang duk basuh baju sedangkan orang lain nak beristinjak pun tak lepas.... hadeii....

subhanallah, maha suci Allah, bila orang yang berilmu tapi takde tarbiah, mereka nih, aku tak pasti apakah masalah atau obsesi krisis yang dihadapi sekarang nih dah buat mereka jadi... (nih ayat bahasa inggeris, aku total translate ke Bm jadi cengginih) Umi Yam yang bagitau tuh, dari pagi sampai sekarang aku duk on-off fikir pasal hal nih. moga esok aku faham...cih!


aku tak marah dengan krisis air yang sedang berlaku nih, banyak positif juga aku tak nafikan, tapi, aku marah sebab manusia tak jadi manusia sangat bila krisis nih jadi...

p/s: terfikir nak lari, tapi ke mana???




No comments:

Post a Comment