Friday, December 28, 2012

azam tahun baru...

last friday of the year...

cakap pasal azam tahun baru... tu je la kan ape yang people slalu sibuk2 bila nak mula tahun baru,
azam tahun lepas pun tak lepas2 lagi... asyik renew previous year punya azam, buat ayat canggih sket, perincikan lebih2 sket, pastu dah jadi azam tahun baru... and the cycle continues as the years goes by...

tapi, tahun ni, sebab pengakhirannya adalah episod pengakhiran hidup seorang insan, duduk sejenak aku di sebuah perkuburan, masa yang diambil tak lama, sekejap cuma, tapi, fikiran aku bawa melayang sejauhnya...

aku pandang tanah, aku nampak tinggalan cacing tanah...
aku pandang langit, luas takde bumbung2nya..
aku pandang sekeliling, pokok2 melambai2..
lalu aku duduk...sejuk...
atas permukaan kubur, ade cahaya matahari bersinar tanpa gagal,
di bawah permukaan tanah??? bergantunglah amalan insan...

mase talkin dibacakan,
setiap patah perkataan tu, ditujukan kepada siapa?
pada si mati yang tak bisa dengar lagi, atau pada kita????

amalan kita tak cukup lagi...
soalan dah bocor, tapi mampukah kita menjawabnya???


p/s: apa azam tahun baru anda???


No comments:

Post a Comment